Vlaanderen beschikt sinds 2024 over één centraal inschrijvingsregister voor sociaal huren. Je kan via het centraal inschrijvingsregister (CIR) online inschrijven via een tablet of computer (met de smartphone is dit nog niet mogelijk). Jouw inschrijvingsdossier kan je volledig zelf opstarten: digitaal en veilig.
Om online een aanvraag te starten of om een bestaand dossier in te kijken of te wijzigen, heb je een elektronische identiteitskaart (eID) en een kaartlezer nodig of kan je inloggen met Itsme.
Je kan de gekozen regio(s) en type woning (woning of appartement) wanneer nodig zelf online aanpassen in het CIR. Kreeg je een kindje of gaat er iemand weg uit het gezin? Geef wijzigingen in jouw gezinssituatie, regiokeuze of woningvoorkeur altijd tijdig door in het CIR. Zo blijft jouw inschrijving correct. Als je staat ingeschreven voor een te grote of te kleine woning, kunnen wij deze niet aan jou toewijzen en loop je mogelijk een kans op een passend aanbod mis.
Inschrijvingsdossier aanpassen
Mijn partner en ik gaan uit elkaar
Je hebt samen met je partner één inschrijvingsnummer. Als je niet langer samen ingeschreven wil blijven, heb je twee keuzes:
- Slechts één van jullie blijft kandidaat. Dan krijgt die persoon het inschrijvingsnummer. De andere persoon schrappen we van de wachtlijst.
- Je wilt allebei kandidaat blijven. Dan krijgen jullie allebei een nieuw inschrijvingsnummer.
Sta je al vier jaar of langer op de wachtlijst voor een sociale woning en huur je ondertussen een private huurwoning? Dan kan je misschien een huurpremie krijgen. De huurpremie is een financiële tegemoetkoming die je helpt om te huren op de private markt.
Als je een huurpremie ontvangt, dan moet je verplicht ingeschreven zijn in de gemeente waar je woont, anders kan je de huurpremie verliezen. Je moet aan een paar voorwaarden voldoen en het bedrag van de huurpremie verschilt in elke situatie.
Als je al een huurpremie krijgt, verlies je die onmiddellijk als je een aanbod van een woonmaatschappij niet aanvaardt of als je niet reageert op een aanbod. Bezorg daarom altijd tijdig je antwoordstrook als je een aanbod krijgt.
Meer informatie lees je op de website van Wonen in Vlaanderen of je kan het nummer 1700 bellen. Het agentschap Wonen in Vlaanderen stuurt je automatisch een gepersonaliseerd aanvraagformulier op als je in aanmerking komt voor de premie.
Lukt het niet om je inschrijvingsdossier aan te maken of te bekijken via het centraal inschrijvingsregister? Je bent elke donderdag tussen 14u en 18u welkom zonder afspraak.
Hou er rekening mee dat een inschrijving even kan duren. We vragen je daarom vriendelijk om op tijd langs te komen en niet kort voor sluitingstijd.
Kom je liever op een ander moment? Maak dan een afspraak: 051 40 95 64.