Je krijgt van ons een brief als we een passende woning voor je hebben. We schrijven steeds meerdere kandidaten aan voor één woning. Bij het ontvangen van een aanbodbrief ben je dus nog niet zeker dat de woning voor jou zal zijn. Binnen 15 kalenderdagen moet je laten weten of je interesse hebt of niet. Ook als je geen interesse hebt, moet je dus reageren op de brief.
Ben je de eerste kandidaat? Woonstart neemt contact met jou op om alle informatie en verdere stappen te overlopen.
Je huurt een sociale woning die eigendom is van Woonstart
Om de huurprijs te berekenen, houden we rekening met je inkomen, je gezinssituatie en de marktwaarde van de woning.
We kijken naar het inkomen van jou en alle meerderjarige gezinsleden, zoals vermeld op het meest recente aanslagbiljet. Enkel als jij en je gezin geen referentie-inkomen hebben, baseren we ons op jullie huidige inkomsten.
Bovenop de huurprijs komen nog enkele bijkomende kosten. Die lichten we toe zodra je huurder wordt.
Je huurt via Woonstart een woning op de private huurmarkt.
De private woningen worden aan een vaste huurprijs verhuurd. Wij vragen voor jou een huursubsidie aan. Indien je voldoet aan de voorwaarden krijg je een tussenkomst in de huurprijs via Wonen in Vlaanderen.
Meer informatie over huursubsidie vind je op de site van Wonen in Vlaanderen: Wonen in Vlaanderen
Bij het afsluiten van een huurovereenkomst moet je een waarborg betalen. Die bedraagt maximaal twee maanden huurprijs, met in 2025 een bovengrens van 1 211 euro.
Wanneer de huurovereenkomst eindigt, wordt de waarborg gebruikt om eventuele openstaande schulden of kosten van de plaatsbeschrijving bij vertrek te verrekenen.
Wie vanaf 1 maart 2017 via een woonmaatschappij huurt, krijgt een huurcontract van 9 jaar.
Wat gebeurt er na die 9 jaar?
We controleren dan twee voorwaarden:
- Je gezinsinkomen mag maximaal 25% boven de inkomensgrens liggen.
- De woning mag niet te groot zijn: je mag maximaal één slaapkamer meer hebben dan het aantal bewoners. Een koppel telt als één persoon en heeft samen recht op één slaapkamer.
Zijn beide antwoorden nee? Dan wordt jouw huurcontract automatisch met drie jaar verlengd. In alle andere gevallen voeren wij extra controles uit. Er bestaat een kans dat je moet verhuizen of dat je huurcontract eindigt.
Was je al vóór 1 maart 2017 huurder bij ons? Dan behoud je een contract van onbepaalde duur.

Krijg je een woning aangeboden, maar ben je niet geïnteresseerd? Bezorg ons dan binnen vijftien kalenderdagen de ingevulde antwoordstrook, met de aanduiding ‘geen interesse’ én de reden van je weigering.
Heb je de antwoordstrook ingediend met ‘geen interesse’, dan ontvang je ten vroegste na drie maanden een nieuw aanbod.
Weiger je ook het tweede aanbod? Dan wordt jouw inschrijving geschrapt.
Wil je daarna alsnog een sociale woning, dan moet je je opnieuw inschrijven en kom je opnieuw onderaan de wachtlijst terecht.
Grondige redenen voor weigering
Je wilt de woning aanvaarden, maar door tijdelijke omstandigheden kan dat nu niet.
Bijvoorbeeld: je verblijft in het ziekenhuis, je zit in de gevangenis of je gezin komt binnenkort vanuit het buitenland naar België.
In dat geval moet je ons een bewijs bezorgen van de situatie. Op basis daarvan beoordelen wij of je weigering gegrond is of niet.
Niet reageren = geschrapt worden
Reageer je twee keer niet op onze aanbodbrieven? Dan wordt jouw inschrijvingsdossier geschrapt.
Bij vragen over het aanbod dat je ontving kan je contact opnemen met een medewerker van Woonstart: 051 40 95 64